tirsdag 17. januar 2012

Gruppenes fremgang

Nå er det dag to på prosjektuken, og gruppene jobber på spreng for å få et bra gjennomført prosjekt. Sverre og Dan Martin gikk for å høre hvordan det går med gruppene.


Kinesisk
Da vi gikk inn i klasserommet til kinesiskgruppen, møtte vi en gjeng glade elever med et smil om munnen sin. De hadde ikke noe imot et lite intervju:

Er det lett å forstå en tekst dere ikke har lest før på kinesisk, altså å gjette seg fram til hva det kan bety?
Det kan være litt vanskelig, men de fleste tegnene ligner ofte på hva det betyr.

De gir oss en kort men effektiv demonstrasjon. Er det gøy å jobbe med kinesisk?
Ja, det er spennende og interessant, men kan til tider bli litt vanskelig. Kinesisk rocker, roper de, før de sier ha det på kinesisk.

Isbreforskning
Samfunnsfaggruppen var i full sving. De hadde ikke veldig lyst til å fortelle hva de holdt på med, men gikk med på det til slutt.

Hva holder dere på med?
Det er en overraskelse! Men vi skal fortelle om isbreer og klima og sånt, og øve inn en fremføring. Men nå må vi jobbe mer, for vi må lære oss manuset!

Der var det verken mye vi fikk vite, og under hele seansen, virket de noe hemmelighetsfulle. Vi fikk finne ut mer om det senere, så vi gikk videre til engelskgruppen, som visstnok skal ha et spennende prosjekt.


9/11
Gruppen satt stille samlet foran dataskjermen og så på en film. Jeg spurte om å få intervjue noen fra gruppen, og Yngve reiste seg for å underrette meg hva som skjer.

Should I talk English? Or is that unnecessary?

Nei, det trenger du ikke.
Greit. Vi holder på med et prosjekt om 9/11. Det er det vi ser på på datamaskinen også!

Yngve snur seg mot PC-en i et par sekunder, og sukker. Det  virker som at han vil se videre. Er det spennende å jobbe med det?
Ja, det er veldig lærerikt og spennende.

Yngve setter seg bort med resten av gruppen og ser litt til på filmen. Jeg tolker det som at han heller ville se på film en å svare på et par- tre spørsmål. Det virker allikevel som om de vil få et bra resultat.


Forskning i sentrum
Da vi var nede hos naturfaggruppen, var de i full sving med et forsøk. Vi fikk bli der og se på forsøket, og filmet hele forsøket. Men nåde oss dersom vi la det ut på nettavisen! Så vi røper ikke hva de gjorde. Etter forsøket tok vi noen lagbilder og de fortalte hvor fantastisk gøy det er å jobbe med naturfag. Vi spurte dem noen spørsmål, men de var for opptatt til å svare. Da ryddearbeidet skulle begynne, snek vi oss rolig ut. 


Tetris
Mattegruppen gjør det en mattegruppe skal, nemlig matte. Men de gjør ikke vanlige regneoppgaver i matte. Det er praktiske oppgaver og problemløsning. Er det like kjedelig som det ser ut som?


Jepp, det er det! Men det kan være gøy av og til, og det er jo veldig nyttig.

Men hvorfor valgte dere det da?
For det kan være litt gøy av og til.

Hva gjør dere på hele tiden?
Det er forbudt informasjon, og er strengt hemmelig!

Det virker som at gruppene jobber bra og skjuler så godt de kan det de holder på med. heldigvis fikk vi presset noe ut av enkelte av dem.

Skolemiljø

Intervju med elevene:
Hva er navnet ditt? Mitt navn er Borno.
Hva synes du om rå skole sitt miljø? Miljøet på skolen er veldig bra. Jeg har fått mange nye venner og det er god ro i klassen. Borno synes at klassen hans er kjempebra og ser storfornøyd ut!
Hva synes du er positivt med råskole, og hva er negativt? Positivt er jo at vi lærer bra, siden det er så bra arbeidsmiljø.Læreren er jo helt fantastiske, sier Borno kjempe lykkelig. Negativt er at doene er kjempestygge, og det tror jeg mange som synes. Skoleplassen er veldig liten. Ellers synes jeg at skolen er ganske grei.
Hva forventer du for fremtiden? Jeg forventer at toalettene blir bedre og at skolegården blir større.
Tusen takk for intervjuet!



Hva heter dere? Mitt navn er Erik og dette er Magnus, sier de mens de ser på hverandre og smiler.
Hva synes dere om rå skole sitt miljø? I 8. og 9. klasse er miljøet ganske bra, men i 10. klasse er det mye snus, røyk og alkohol, sier de litt oppgitt.Men de sier at vennemiljøet i 10ende er ganske bra.
Hva synes dere er positivt med råskole, og hva er negativt? Positivt med denne skolen er at elevene er snille mot hverandre og mot læreren.
Hva forventer du for fremtiden? Jeg forventer at skoleplassen skal bli bedre og toalettene må de gjøre noe med.

Tusen takk for intervjuet. Jo, bare hyggelig jenter!